Fam Irvoll med WOW-kolleksjon

Fam Irvoll Twitret i dag om at hun endelig er ferdig med sin kolleksjon for ungdomskjeden Wow. Merket er en del av Varner-gruppen, som også har Bik Bok og Cubus, og er rettet inn mot ungdom 11-14 år. Vi gleder oss til kolleksjonen fra Fam!

For øvrig synes jeg det var trist å se at Fams venninne Charlotte Torstvedt har fått lov av Bik Bok til å lage plagg som fremstår som rene etterlikninger av Fams kolleksjon fra i fjor. Både «Samsaya»-skjørtet (avbildet under) og prikkekjolene var med. Selv om Charlotte hadde kalt sitt nesten-identiske skjørt «Ingrid» etter bestemoren i stedet for «Samsaya» er det etter min mening samme skjørt. Jeg har saumfart og prøvd begge for moro skyld, og Fams original er klart finest.

Bik Boks ansvar

Jeg burde ikke behøve å skrive dette, men siden norske medier er ekstremt personfokuserte – og ofte helt uten grunn – vil jeg gjerne understreke at jeg har møtt Charlotte og synes hun er flink og kjempesøt, så det går ikke på henne som person. Egentlig føler jeg vel at det er Bik Bok som burde ha styrt DJ-en og programlederen Charlotte i en annen retning, slik at det ikke blir oppfattet som plagiat. Med over 25 år i motebransjen er det min vurdering at enkelte av plaggene burde ha vært stoppet. Mens andre, for eksempel toppene med nagler, lenker på skuldra og fjær, er helt OK og står greit for seg selv. Kanskje var det vanskelig for Fam å si i fra om dette til Bik Bok, siden hun nettopp har fått oppdraget å designe for samme gruppe, men for et annet segment. Kanskje driter hun i det, hva vet jeg ;-)

Klær blir bedre av kvalifisert design

Men akkurat i dag velger jeg å skyve skuffelsen over deler av Charlotte-kolleksjonen til side og heller glede meg over at Varner-kjeden ENDELIG har benyttet en utdannet klesdesigner, i stedet for en pen pike i passende alder, til å designe for en av sine varemerker. Bra jobbet, Wow! Mer av det! Klær blir bedre av å være designet av en designer. Akkurat som hus blir bedre av å bli tegnet av en arkitekt. Nå håper jeg at Bik Bok følger etter.

3 kommentar

  1. Føler jeg bare må nevne at WOW er fra 8 til 15 år.

    Men det er kjempegøy da, at hun skal designe klær til de! Blir spennende å se=)

  2. Hei Saaja. Takk for korreksjon, fint at du sa i fra! :-) Hilde

  3. […] ble kåret til Årets norske Designer 2010 av motebladet Costume, og har også nylig designet en ungdomskolleksjon for Varner-gruppens ungdomsmerke WOW. Bildene ble lagt ut uten fotokreditering på […]

Legg igjen en kommentar

