• april 2010
    M T W T F S S
    « Jan   May »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Meny

  • Arkiver

  • Siste kommentarer

    Ali B. on Famous people born on this dat…
    Famous people born o… on Norway bans fur on the catwalk…
    Famous people born o… on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
  • Hold deg oppdatert!

  • Topp innlegg

SURIously wrong shoes

Er det greit å la småbarn gå med høyhælte sko? Suri Cruise er bare fire år, men er allerede en sterk eksponent for trenden. Sjansene er store for at hun vil slite med ettereffektene av denne skadelige moten når hun blir stor. I hvertfall hvis hun er like uheldig som meg.

Da jeg var liten jente på seks begynte jeg å steppdanse i høyhælte sko. Siden jeg allerede var så vant til å gå på høye hæler, fortsatte jeg å gå mer på høye enn på lave hæler resten av livet. I dag har jeg ødelagt føttene, og venter på operasjon. – Det kommer bare til å bli verre og verre, så min ortoped til meg i vinter.

Wow – O R T O P E D!!! Det er virkelig et sånt ord eller yrke du ikke tenker på når du er 16 år og skal på fest i 15 cm. høye platformsko  ;-)DYREKJØPT LÆREPENGE

I blant er det så vondt at jeg halter, og smertene forplanter seg i hele skjelettet. Det fører i perioder til kronisk hodepine, og det hender jeg må gå til fysioterapeut for å løsne opp knuter og «reboote» hele systemet. Heldigvis skjønner jeg i dag at trainers kan se vel så kult ut som høye hæler, og gode såler og nok plass til flagrende tær er et must!

Men det vet jo ikke lille Suri, stakkars.

SKADELIG MOTEHISTORIE

I riktig gamle dager var det ikke uvanlig med ekstremt helseskadelige moter. I Kina deformerte man kvinnenes føtter fra ca. år 900 til begynnelsen av 1900-tallet som et tegn på at hun hadde råd til innleid hjelp til å utføre husarbeidet, med andre ord et gjevt statussymbol. Makeup gjennom tidene har vært fulle av tungmetaller, og har ført til forgiftninger og en langsom død for mange forfengelige kvinner. Mange kvinner og menn med mørk hudfarge, selv i dag, smører huden inn med blekestoffer som bl.a. kan føre til hudkreft. Opp til rundt 20-tallet brukte kvinnene i vesten som kjent korsetter som kunne skade både korsettets bærer – og eventuelle ufødte liv i samme slengen.

SAME SHIT, NEW WRAPPING

Slik om vi nok ofte tenker oss at slike «steinaldermetoder» forlengst har gått av moten, er vi ikke snauere i dag. Metodene og materialene har bare blitt annerledes. Vi er blitt stadig mer bevisste på hva vi spiser, og at materialene vi smører på huden er naturlige – og gjerne organiske. Samtidig har vi lavere terskel for å putte fremmedlegemer inn i kroppen. Mens vi i riktig gamle dager manipulerte kroppen ved hjelp av metallspiler, tvinger og giftige utvortes kjemikalier, har vi i dag andre metoder. Vi skulpturerer kroppen med overdreven trening kombinert med hormoner, kosmetisk «partering» og injeksjoner, og opererer plastbaserte produkter inn under hudens overflate. Det er mye som tyder på at mange av disse produktene er like helseskadelige som svunne tiders oppfinnelser. Men som med alle nyvinninger tar det litt tid før man ser effekten hos personene som eksperimenterer med disse.

TRENGER IKKE JOBBE

Suris høyhælte sko er selvsagt ikke kreftfremkallende fordi de er høyhælte (de kan imidlertid være det om de er laget av visse plastmaterialer, men det er en helt annen blogg), og  så måte er kanskje denne 4-åringens høyhælte sko et litt «gammeldags» eksempel, fordi det faktisk også handler om å deformere kvinneføtter – litt som i gamle Kina. Og Suri trenger sikkert heller ikke jobbe så innmari mye i resten av sitt liv. Men uansett; når man snakker om 2010 og en 4 åring, synes jeg det blir skikkelig drøyt. Greit nok at TomKat – og kanskje da spesielt Kat – synes at Suri er nusselig med høye hæler. Men det er greit å tenke på dette:

MATEMATISK MOTEPRESS

For hver cemtimeter med hæl du har på skoen, dobler du trykket av din egen vekt på tåballen din. Hvis du veier 60 kilo og har to cm. høye hæler blir vekten din 120 kilo for hvert skritt du tar, og trykket havner der undersiden av tåen møter asfalten/skoen. Har du fem cm høye hæler er trykket 300 kilo for hvert skritt. Med 10 cm høye hæler er trykket over et halvt tonn for hvert skritt. Det er ikke noe jeg finner på, det har min…. arghhh…..O R T O P E D… fortalt meg. No kiddin’

Fortell det til mora til kidd’en Suri!

Ha en fin vår i søte små sommersko alle, men husk å bytt til gode joggesko innimellom, så beina får litt fri.

De er snille og skal holde hele livet ;-)

4 kommentar

  1. Jeg synes det er nesten litt ekkelt å se så små barn i høye hæler, og reagerte nylig på ei lita ei i slekta som hadde fått sitt første par (5 år!!). Hun vaklet nå frem på dem da, til stoor glede for noen og frustrasjon fra andre (meg).

    Her blir det også flere og flere flate sko og færre stiletthæler, jeg klarer rett og slett ikke å gå med dem lenge om gangen og har vondt i rygg/nakke i dagesvis etterpå.

  2. Hei, jeg er enig med deg – i tillegg til å være skadelig for føttene er det er litt ekkelt. Jeg får samme litt creepy feeling når jeg ser småjenter med makeup, der beauty pageans er det mest ekstreme skrekkeksempelet. Seksualisering av barn er en skremmende tendens, og derfor blir jeg også forferdet når jeg ser småjenter med bikinioverdeler (spesielt om de er paddet) eller «sexy» tenåringsmoter. Synes barn må få lov å være barn litt lengre.
    Når det gjelder oss som er voksne, så tror jeg de fleste av oss damer har begynt å få nok. Det gamle uttrykket «å lide for skjønnheten» er rett og slett blitt gammeldags. Og når man er komfortabel, ser man som oftest også bedre ut :-)

  3. Flere og flere kjenner som prioriterer å ha det komfortabelt og ta vare på seg selv i alle fall, kanskje det har noe med alder å gjøre? Synes å huske at da jeg var 18 var hotpants på byen i februar et helt naturlig valg…. Ikke så mye nå lenger!!

    • Ja, jeg tror det sikkert har litt med alder å gjøre. Samtidig har moten blitt mer komfortabel for damer. Moten har blitt mindre kvinnefientlig, og kvinner har blitt rausere med hverandre. Det er i alle fall min magefølelse. Snittene på dagens mote er romsligere, flere merker satser på komfortable sko (selv Jimmy Choo, se annet innlegg på siden). Og de skomerkene som har satset på det man i gamledager ville kalt «fotform» har freshet opp designet sitt. I dag lager selv Ecco og Scholl fine skomodeller. Dove kjører kampanjer for alle figurer (ja, det er litt spekulativt, men samma det, så lenge damene blir gladere av det ;-), motemagasinene (som siste Cosmo, Norge + utenlandske) har vanlige kvinner på coveret (fremdeles smellvakre, men likevel…). Moteukene innfører krav til normal BMI… det er mye som skjer for tida. Tror moten er på riktig vei. Det er nok TomKat som er i utakt med tiden :-)

Legg igjen en kommentar

