• oktober 2008
    M T W T F S S
    « Sep   Jan »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Meny

  • Arkiver

  • Siste kommentarer

    Ali B. on Famous people born on this dat…
    Famous people born o… on Norway bans fur on the catwalk…
    Famous people born o… on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
  • Hold deg oppdatert!

  • Topp innlegg

Designerguiden: Emilio Pucci

<< Fantasifulle linjer og heftig fargebruk har alltid vært Puccis signatur. Mange billige main- streammerker har forsøkt å kopiere stilen. Men når det gjelder Pucci er det ikke lov å jukse!
  • Kjent for: Capri-buksen og psyke-deliske 60-talls mønstre i pastell.
  • Grunnlagt: Første butikk på den italienske øya Capri i 1949.
  • Kjente kunder: Renée Zellweger, Victoria Beckham, Nicky Hilton.
  • Priseksempler: Topp kr. 4500, kjole kr. 7000–30000.

Emilio Pucci di Barsento ble født inn i en adelsslekt i Napoli, Italia, i 1914. Han tilbrakte to år på universitetet i Milano, før han fortsatte studiene i USA. I 1934 var han en del av den italienske Olympiatroppen på ski, og kom til Oregon i USA på sportsstipend. Under Krigen var han pilot i det italienske luftvåpen. Han fant også tid til både mastergrad og doktorgrad i statsvitenskap.

HIT-MAKER: «Bubble»-hjelmen fra Pucci ble en redaksjonell gjenganger på 60-tallet.

Capri-bukser og Jaqueline

Han var 35 år før han åpnet sin første klesbutikk på Capri. Her introduserte han de aller første «Capri-buksene» (kroppsnære piratbukser), som gikk som en farsott over Europa. I 1962 viste han sin første haute couture-kolleksjon, en hyllest til Jaqueline Kennedy. De myke 60-talls krusedullene i pastellfarger blir husets signatur. På 70-tallet blir han valgt inn i det italienske parlamentet. Emilio dør i 1992, 78 år gammel. Sønnen og datteren har ført navnet videre, med store designere som Christian Lacroix og den britiske designeren Matthew Williamson fra 2005. Fra oktober 2008 er den nye sjefsdesigneren norske Peter Dundas. Huset eies av LVMH.

Sjekk ut nettsiden:
www.emiliopucci.com

<< Pucci-huset er et av de få merkene i verden som har klart å brande seg ved hjelp av et bestemt grafisk uttrykk innenfor tekstilprint. Et annet motehus som har klart dette er Missoni, ved hjelp av sitt lett gjenkjennbare sikksakkmønster i strikk. Louis Vuitton har bare til en viss grad oppnådd det samme. Vuittons monogramserier har måttet støtte seg til bruk av logoen sin i mønsteret, noe både Pucci og Missoni på elegant vis har unngått. Bildet er fra høstens kolleksjon.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: