Tattiser: Livsstil til salgs

Tatoveringer er en stadig kilde til inspirasjon for fashion-shoots og reklamer. Ikke så merkelig, egentlig, med tanke på at tatoveringer er en uttrykksfom som ofte kombinerer en eller annen form for stilistisk ornamentikk med typografi.

På den måten har tatovøren mange sammenfallende interessefelt med AD-en som står ansvarlig for kam-panjene. Skrift blir stadig viktigere innenfor tato-veringskunsten, og mange er kjen-disene som har navnet på eks-dama, kona, de tre ungene og til og med bikkja på underarmen eller i nakken. Veskedesigneren Francesco Biasia fikk oppmerksomhet i 2006 for sin kampanje med produktinformasjon digitalt tatovert på bakkroppen til en modell i en veskereklame.

En effektiv måte å få frem både bag og trend.

 

Klassisk tatovering som inspirasjon 

Francescos moderne «fake» ryggtatovering minner litt om strekkoder, og er ikke veldig typisk for tatoveringer IRL. Det er imidlertid vanlig å tatovere navnet på seg selv og sine kjære i gotiske bokstaver – i klassisk sjømanns- og fengselsstil (alveskriften var et blaff mine venner, den døde ut omtrent et år etter at siste del av Ringes Herre-trilogien slapp markedet i 2003). Den heldekkede kroppen, er kanskje mest typisk i Japan og blant amerikanske gjenger og motorsykkelklubber. I fjor høst dukket supermodell Gisele Bundchen opp på en reklame for sandaler fra merket Brasil, for anledningen iført retro tattiser fra topp til tå, som om hun var en gammel sjøulk.

Forskjell på reklame og Real Life

Men det er selvfølgelig stor forskjell på reklamens perfekte verden og virkeligheten. I det virkelige liv har tatoveringer sjelden «perfekt» fargedekning og sylskarp outline på hele motivet. Og mens papir er dødt, statisk og dermed forutsigbart, er huden på et levende menneske organisk og i kontant forandring. Dermed er det kanskje ikke så rart at en Chanel-tatovering funker bedre i en annonse enn den gjør i virkeligheten … Eller hva synes du, sjekk Chanel-tatoveringene under – den ene på en reklame, den andre «på ordentlig».

Merketilhørighet

Det er ingen nyhet at store, internasjonale merkevarer kjøper seg identitet gjennom å sponse kjendiser. Det er heller ikke nytt at de forsøker å låne seg street-cred gjennom å hyre inn folk fra subkulturelle miljøer. Noen husker kanskje Levi’s reklamer fra midten av 90-tallet der fotografen David Sims brukte folk fra rockabillymijøet i London for å promotere sine relanseringer av klassiske jeansmodeller. Converse er et av de andre, legendariske, amerikanske merkene som paradoksalt nok har blitt mainstream, gjennom å aktivt promotere en alternativ livsstil. Når «en autentisk livsstil» er til salgs i butikkene for bare 600 spenn, er det klart at det napper. Men i likhet med Chanel tar også logoen til Converse (og de fleste andre) seg best ut på papir og tekstiler …

La det Coste

80-tallets store jappemerke, La Coste, har fått renessanse på 2000-tallet. Klær av høy kvalitet med lang levetid har blitt et sunt alternativ til masseproduserte klær fra lavproduksjonsland – og en sporty livsstil er noe mange kan identifisere seg med. Men selv i denne kundegruppen, hvor merketrofasthet og morsmelk ofte kommer fra samme bryst, finnes det folk som er mer opptatt av merkesymbolikken, enn av kvalitet. Eller hva synes du om La Coste-tatoveringen under?

Ink gone BAD

Dessverre er det med tatoveringer, som med de fleste andre «syklustrender»: Det er alltid noen som ikke får det helt til :)

Eksemplene under burde tale for seg selv. Ralph Lauren-logo på Hugh Grant-lookalike. Og et forsøk på å kjøpe seg en plass i livets forbikjøringsfelt, med det gamle slagordet (som har blitt brukt om alle fra James Dean til Sid Vicious*): Too fast to live, too young to die.

Husk spell-check neste gang! :P

* Uttrykket stammer opprinnelig fra filmfrasen «Live fast, die young and leave a good-looking corpse», fra filmen Knock on Any Door med John Derek og Humphrey Bogart i 1949.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: