Burberry for alle

<< KJENDISRUTER: Suri Holmes Cruise og Kingston Rossdale, sønnen til Gwen og Gavin, forsterker Burberry-merkets høye kjendisprofil.

På vei hjem fra jobb i forrige uke, rundet jeg Rosenkrantz’ gata, og svinger inn på Karl Johan. Der, midt på hjørnet, står en lang og hengslete mann og støtter seg på en stokk, mens han med ustø hånd rekker frem en tom Deli de Luca-kopp.

Mange av oss som har fulgt med på tiggerboomen de siste par årene, kan ikke unngå å ha lagt merke til at koppene fra Deli de Luca ranker høyest på utstyrslisten. Etterfulgt av trekkspill, munnspill, tamburin, stokk, krykker, heklesjal – og en variasjon av hodeplagg og hatter som får selv norske Derby til å blekne. Jeg synes for øvrig at Deli de Luca-kjeden skal ha honnør for å dele ut tusenvis av gratis kopper på den måten, for trenden har sannerlig bredt om seg.

CHRISTIANIA BOHEMEN

Den brunbarka tiggeren på Karl Johans gate er antakeligvis både sulten og arbeidsløs. Men han har ikke klart å få hjelp av noen som snakker norsk til å skrive seg et skikkelig skilt i papp. Normalt sett ville jeg ikke lenger ha stusset over synet av en tigger. Her om dagen, da jeg satt utenfor Bar Boca på Grünerløkka, kom det hele fem tiggere bort til bordet vårt i løpet av et par timer. Men denne tiggeren var annerledes. Han var nesten velkledd.

<< HOT HATT: Eva Mendes forlater hotellet i New York, i skyggen av en Burberry-hatt. The future’s so bright… 

UOVERVEID HATTEVALG

På toppen av et uflidd rede av halvlangt, grått hår og Spellemann på Taket-skjegg, sitter nemlig en beige Burberry-hatt på snei. De brune og røde rutene er ikke til å ta feil av: Dette er enten en original eller en god kopi. Men denne mannen bryr seg neppe om moteriktige ruter og kjendismerker. Hadde han visst hva han hadde på hodet, hadde han sikkert skjønt at det å tasse rundt og tigge på Karl Johan, et sukkerbitkast fra Grand Hotel med en Burberry-hatt på huet, ikke er verdens beste forretningsidé. En litt loslitt kapteinshatt, kanskje. Eller en bredbremmet gårdshatt av noe slag – gjerne med et par strå i hattebremmen. Til og med en piratlue hadde hatt en viss positiv stopp-effekt. Men en Burberry-hatt?

BURBERRY FOR ALLE: Dette bildet har ingen ting å gjøre med personen(e) i denne historien. But I dig the hat.

Nu vel. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt et bilde av ham, men jeg er i ferd med å bytte mobil. Den gamle skal snart henrettes på skafottet ute i gården. Etter å ha blitt frastjålet tre mobiler på rad, har jeg de siste månedene slepet rundt på en blytung Nokia fra hine dager, som stadig går tom for strøm eller sliter med minnet sitt, stakkars. Jeg vuderer å skaffe meg en mobil, der første-pri er et stort minne og bra kamera. Jeg har skjønt at det er lettere å ta bilder når man har et bra mobilkamera, enn å huske å ta med et kamera i tillegg til mobil. Men det var en hm… digresjon.

NESTE SOMMER: Burberrys herrekolleksjon for sommeren 2009.

Tilbake til designere og tiggere.

For noen år tilbake bodde jeg i Paris, og det slo meg at mange av de mannlige tiggerne var overraskende velkledde. Selv i nøden hadde de selvrespekt (og mulighet?) nok til å pynte seg så godt de kunne. Hverdagseleganse har dypere røtter i Frankrike enn i vår egen kant av verden. Jeg har prøvd å tenke ut en passende konklusjon til denne historien. Det var ikke så lett. Jeg endte opp med flere mulige utfall, i stedet for konklusjoner. Her er de:

Legg igjen en kommentar

