• august 2008
    M T W T F S S
    « Jul   Sep »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Meny

  • Arkiver

  • Siste kommentarer

    Ali B. on Famous people born on this dat…
    Famous people born o… on Norway bans fur on the catwalk…
    Famous people born o… on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
  • Hold deg oppdatert!

  • Topp innlegg

Oslo Fashion week (del 4): De bitchy damene på første rad

FRONT-ROW: I utlandet er kampene om de beste setene nesten å regne som en Olympisk gren.

Jeg har vært i tvil om jeg skulle dele denne historien fra moteuken med omverden. Jeg ble sint og såret når jeg opplevde det. Nå ser jeg at historien er ganske morsom.

Det er blitt en slags A-B-C i hvordan man helst ikke oppfører seg på motevisning ;) 

Jeg og en kompis satt på første rad sammen under de tre første visningene på fredag. Jeg hadde skrevet en mail til designerne Hild Rief og Fam Irvoll på forhånd, og vi hadde derfor fått fine plasser.

DOKUSÅPE: Ikke Falcon Crest, men OFW 2/08. Bilde fra bloggen Dress or depress.

MODUL 1: Ikke bøff andres stoler

Men etter pausen hadde en jentegjeng satt seg på plassene våre. Vi tenkte at navnelappene sikkert hadde blitt skiftet av crewet i pausen, og satt oss derfor på de lappeløse stolene på skrå bak dem på andre rad, ved siden av et par-tre av deres venninner. Det falt meg egentlig ikke inn at de to jentene foran hadde satt seg på våre stoler med vilje, og jeg aner fremdeles ikke om dette var tilfellet. Det er heller ikke hovedpoenget med storyen.

MODUL 2: Bruk innestemme

Mens Trond og jeg aklimatiserte oss til vår nye utsikt over den folksomme visninghallen med catwalken ruvende foran oss, ble den skingrende høye samtalen fra jentene ved siden av oss stadig tydeligere. Og jeg hørte at mitt navn ble nevnt flere ganger.

MODUL 3: Ikke jug

Damen på første rad fortalte jentegjengen om en bekjent av henne som angivelig hadde vært på ferie med meg en gang. Hun gikk videre til å kalle meg «den verste rockejenta fra Helvete». Øya hennes lyser av skadefryd og hun lener seg engasjert frem i stolen, når hun forteller sine (temmelig moderat interesserte) venninner om mitt påståtte opphav.

For alle dere som nå måtte lure:

Nei, jeg kommer ikke fra Helvetet, men fra Oslo. For mange vil det kanskje være ensbetydende, det skal være sagt. Men selv hadde jeg en trivelig oppvekst i en leilighet full av barn, katter, akvariefisk, leksikon, fotballer, tåspissko, visesang, gitarklimpring og nybakte brød. Så det var snarere tvert i mot ganske så himmelsk. Og rocken kom først mange år senere. Nå går det forresten mest i jazz og blue-grass, men det er kanskje rock for deg :-P

MODUL 4 & 5: Vær diskret, Know your basics

Men tilbake til kveldens «F i Baktaling», for dette er litt amatørmessig. Vanligvis pleier folk som bitcher om andre å forsikre seg om at vedkommende ikke er til stede. Det er vel nærmest å regne som en av læresetningene i «The A-B-C of Biatchin’». Men vår gossip-girl på første rad kan ikke ha visst hvordan jeg ser ut. Og det burde vel også være et av kriteriene for å sitte å slenge dritt om noen – at du i det minste gidder å finne ut hvem det er du snakker om. Ja, ja, vi kan ikke alle være verdensmestere i alt. 

KEEP COOL: Hold hodet kaldt og temperaturen nede med kjølig vann på visningene. 

MODUL 6: Vær forberedt på en mot(e)reaksjon

Anyway, etter å ha sittet og dirret litt i stolen min noen sekunder, ble livet mitt brått kontrollert, lyst og lett igjen. Det skulle egentlig ikke mer til enn et kjapt ord med Trond, et par dype pust og en slurk med sponsaqua. Jeg snudde meg rundt til damen, introduserte meg med «Hei, jeg er Hilde Marstrander hun som du sitter og snakker om.», og fortalte henne at jeg synes hun var uforsiktig som, i en tettpakket sal full av mote- og mediefolk, satt og baktalte en person som med all sansynlighet ville være tilstede (sjansene øker naturligvis om du i tillegg sitter på hennes plass). Jeg anbefalte henne å være mindre indiskret neste gang. 

MODUL 7: Stå for det du sier

Hun forsøkte selvfølgelig å ro seg bort, og skylte på sin ferierende venninne som var den som først hadde sagt dette med «rockejente», mente hun. Hun ble superflau, ba mange ganger om unskyldning, og inrømmet at hun hadde oppført seg tåpelig. Hennes likbleke, stadig mer rakrygga venninner så ut som om de skulle ønske de kunne zappe seg til den andre siden av catwalken – i Paris. 

Jeg skjønner det. For ærlig talt, det spiller da ingen rolle hvem som sa det første ordet, når du er den som sprer det videre?

Jeg fortalte historien til en god venn, og han fortalte meg om et gammelt ordtak: «If you are pointing your finger at someone else, you have three fingers pointing back at you!»

Jeg liker det ordtaket veldig godt. Det betyr selvfølgelig rett og slett at når du peker på, eller snakker dritt om, andre – så sier det mer om deg selv enn det gjør om den du snakker om. Men siden jeg ikke kjenner vedkommende, kan jeg heller ikke navngi henne – slik hun synes hun kan med meg. Så i stedet for å peke på både meg selv og andre, tror jeg at jeg nøyer meg med å vifte litt med henda her i bloggen.

MODUL 8: Pray for justice

Mulig de frittalende damene allerede var begravet i inkassoregninger fra karmakontorets innkrevingssentral, for historien ender med at vaktene kommer og hiver dem bort, fordi de har satt seg på andres plasser. De bortviste venninnene forsvinner rødmende med goody-baggene mellom beina inn i skammens avkrok. 

Forhåpentligvis kunne man se klærne på catwalken like bra derifra, hvis det var det de egentlig kom for ;) Ønsker alle en fortsatt god motehøst.

9 kommentar

  1. Det var en bra historie, kjipt at du måtte oppleve noe sånt, men reaksjonen din var utrolig bra!

  2. «Den verste rockejenta fra helvete» hørtes ut som et kompliment i mitt hode :-)

  3. noen folk er bare rett gjennom fæle! flott at du tok det såpass bra og klarte å sette henne på plass! :)

  4. Takk skal dere ha, SerendipityCat, VamPus og Kristinezm! :-*

  5. Jentene manglet tydeligvis stil og dannelse. Baksnakkinga tar man selvfølgelig på veien hjem :)

  6. Ingen tvil om at jentene ikke visste hvem du er. Vi som gjør det, vet at du er verdens søteste – inni og utapå! :-)

  7. Jeg har også baksnakket deg, mens jeg satt og så på Shopaholic, men jeg kan godt si det jeg sa rett til deg: Jeg synes ikke alltid at du har kul stil. Mange ganger syns jeg stilen din er helt jævlig. Men det trenger jo ikke du å bry deg om. Baksnakking er umodent, jeg prøver så godt jeg kan å vokse det av meg. Og jeg synes det var kult at du sa fra til de jentene, de høres jo helt fjerne ut (evt. høres det ut som om de var 16 år gamle…).

  8. Hufsa: Hehe, ja i den grad et anonymt innlegg i kommentarfeltet på en blogg er å «si det rett til meg» ;)

    Men jeg bryr meg selvfølgelig ikke om du eller andre synes jeg har en jævlig stil – hvem er du/de lissom? Så lenge folk snakker om klærne mine er det helt greit. Det sier jo ikke noe om meg, det.

    Takk for støtten ang. jentene uansett. Som du sier, baksnakking er vel en ting de fleste av oss forsøker å vokse av oss. Og klarer man ikke det, er det jo en tommelfingerregel å sjekke at objektet ikke er tilstede, eller hva? :)

    Ha en fin helg.

  9. Huff da Hilde!!! men lo høyt akkurat nå. Sånne damer jeg hater mest av alt- godt flere gjør det.

Legg igjen en kommentar

