• august 2008
    M T W T F S S
    « Jul   Sep »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Meny

  • Arkiver

  • Siste kommentarer

    Ali B. on Famous people born on this dat…
    Famous people born o… on Norway bans fur on the catwalk…
    Famous people born o… on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
    hilde marstrander on «Mote mot Pels» lanseres i…
  • Hold deg oppdatert!

  • Topp innlegg

RAPPORT: Oslo Fashion Week (del 3)

Fredagens visninger sørget for nok en hyggelig kveld under moteuka.

Jeg hadde følge med en god kompis, som også er Baron von Bulldog-modell og griseflink pilatesinstruktør – og er én av grunnene til at jeg var i innmari god form. I fjor. Vi var heldige og fikk fete plasser på første rad, i vinkeavstand til min tidligere arbeidsgiver Ellen Arnstad, designlærere og gullrekka av Norges stylister. Kveldens fire non-stop visninger besto av designerne Hild Rief, Fam Irvoll og Anita Leer, samt modisten Åse Strand. Etter pausen viste tidligere Designerspire Iselin Engan.

HILD RIEF: Her fra høstens kolleksjon. Til neste sommer er tema «Pierrot».

HILD RIEF

Hild Rief har bakgrunn som grafisk designer,og har spesialisert seg innen tekstilprint. De tidligste kolleksjonene besto derfor ofte av svært basic snitt, men med stort fokus på ornamentale eller geometriske mønstertrykk på enkle T-skjorter og kjoler. Denne gangen har Hild flyttet fokus utover, og lar komposisjoner, farger, former og mønster få større spillerom. Hun dekorer ikke lenger en T-skjorte – det er de ulike plaggene, tilbehørene og fargene i hvert antrekk som utgjør komposisjonen.

Tema er den triste klovnen «Pierrot», og drar tankene tilbake til pyntedukkene i porselen med sjakkmønstret buksedress fra tidlig 80-tall (og skrekkfilmer fra omtrent samme periode). Jeg er litt usikker på om moteverden er klar for å kaste seg over klovnekragene og den hvite og svarte teatersminken helt enda, og de store blomsterrosettene på kjoler og gensere kjennes litt brukt.

Men her er også mange detaljer som trekker opp, bl.a. hennes nyvri på PLO-skjerfene; himmelblå og rosa, med rosa pomponger, noen veldig klassiske svarte cocktailkjoler og søte røde jakker og kåper. Snittene på klærne var denne gangen mye mer interessante. Jeg liker også de mønstrete veskene godt (selv om det var et eller annet som ikke var helt som det skulle rundt låsen – muligens for lange remmer?).

Hvis vi for et øyeblikk ignorerer Monsieur Pierrot, kan looken for andre gi assosiasjoner til Heath Ledgers siste scenekostyme i Batman, Toulouse Lautrec, stumfilmer og speak-easy klubber. Og kanskje også en liten ladning med Sonia Rykiel og fransk street-fashion. Så selv om temaet for kolleksjonen var litt småskummelt, var kolleksjonen bred, redaksjonell, helhetlig og profesjonelt gjennomført, komplett med en ryddig folder med foto og tegninger av alle plaggene og tilbehørene. Fint presentert.

FAM IRVOLL: Fam frir til barnet i oss: Litt Disney, litt superheltinne og litt Alice i Eventyrland. Og en god del Tokyo street-fashion.

FAM IRVOLL

Det er en sann glede å se Fam Irvolls kolleksjonsvisninger. Ikke bare bobler hvert antrekk og plagg over med gigamengder med fantasi og overskudd, de er også flott laget. Her er ingen løse tråder, og alt sitter perfekt.

I kolleksjonen for neste sommer serverer hun oss en kaloribombe av en visuell fest, der jordbær, glaserte muffins og kakestykker er sentrale dekorelementer, laget i naturlig størrelse i filtliknende stoff, som applikasjoner eller i strikk! Hennes show-stopper på Trendvisningen på tirsdag var en knallrød genser med strikkede iskrempinner, bananer og muffins til prikkede bikinibukser over bringebærrøde tights.

På hennes egen visning var det tett mellom godbitene, og tilsynelatende ingen bunn. På en genser kjører det en liten bil oppover det ene ermet. På skulderen står det et 10-15 cm. høyt hus. Brystpartiet på selskapskjoler og T-skjorter dekoreres med alt fra dyresnuter til hjerter. Visningen avslutter med en genser med et helt lite hus på forsiden. Modellen åpner husdøren, og viser er fullt innredet dukkehus – i filt? Glad partymusikk, bra styling og høy stemning, og en super kolleksjon. 

ANITA LEER FØR: Anita har beholdt mye av det elegante inntrykket, også for neste sommer.

ANITA LEER

Det har ikke lykkes meg å finne et nytt bilde av Anita Leer sin kolleksjon, ei heller en web-side. Jeg ble derfor nødt til å lime inn et bilde fra en eldre kolleksjon, bare slik at dere ser litt av stilen.

Dette var en langt mer kjølig, elegant og voksen kolleksjon enn de to foregående. Mange pene kjoler, overdeler og skjørt, alt i sobre farger og med fint flyt, men kanskje ikke så originalt. Selv om jeg godt kunne tenkt meg et par av antrekkene, var det ikke noe jeg følte at jeg bare «måtte ha» (og jeg liker å få følelsen at jeg bare «må ha» når jeg ser motevisninger, selv om jeg ikke alltid bøyer etter for mine lyster ;) Her er det uansett en solid grunnmur, men rom for flere sprell.

Les også sakene om moteuka i Dagbladet, bl.a. om Mette-Marit sin snarvisitt til Iselin Engan-showet. I Dagsavisen gir Sissel Hoffengh sitt syn på noen av visningene jeg dessverre ikke fikk med meg.

<< MOODS FOR NESTE SOMMER: Nasjonalromantikk, seilerruter, Hawaii og psykedelia. Bildet er lånt fra bloggen Siljesfashion, hvor du kan lese en full rapport fra Moods-visningen

ISELIN ENGAN & MOODS OF NORWAY

Når det gjelder Iselin Engan og Moods of Norway, presenterte førstnevnte en stor samling med baby-doll aktige kjoler, som mange betrakter som en litt utdøende trend for tida. Jeg synes imidlertid at Iselin vanligvis har en egen, poetisk touch over mye av det hun lager. Men akkurat denne visningen så jeg ikke selv, så jeg skal ikke uttale meg. Jeg leste at Mette-Marit dukket opp, bless her!

Moods derimot, seiler videre på sin casual chic-bølge – med sporty, men samtidig dressa klær for livets glade gutter og damer. Mye seilerrutete dresser og shorts og vest for begge kjønn, iblandet noen shiny barock’n’roll-dresser, og en dæsj med Hawaii og psykedelia. En oppskrift som lett kan føre til høy føring av små bobler under skyfri himmel i plettfrie klær, også til neste sommer.

Legg igjen en kommentar

