Norske designere trenger hjelp

 

<< UTENFOR POSTHALLEN: Rett & Slett kommer dessverre ikke til å vise på Posthallen igjen.

Papirutgaven av Dagens Næringsliv skrev 7. august om nedleggelsen av det norske designer-merket Rett & Slett.

De siste dagene har norske aviser og nettsteder trappet opp andelen av mer eller mindre relevant motestoff, i forbindelse med ukas åpning av Copenhagen International Fashion Fair (CIFF)  og neste ukes Oslo Fashion Week (OFW). Men selv om motestoff er blitt en stadig større del av sommerens mediale agurksalat, er det selvsagt pikant å servere en slik nyhet rett før Moteuka dundrer i   gang på                                                                                                        Posthallen og kongressenteret.

MERKET FOR GOD DESIGN

Rett & Slett Design ble etablert i februar 2000 av Trine Rødli Gjørtz og Christine DiBiagio, og har siden oppstarten presentert bærbar og feminin mote med gode snitt og naturmaterialer av høy kvalitet. I 2005 designet Rett & Slett arbeidsantrekk til de ansatte på Skaugum, på oppdrag fra Kronprinsparet. Våren 2007 mottok de Merket for god design av Norsk Designråd, for kolleksjonen «Orientekspressen». Nå er sagaen om Rett & Slett en saga blott.

FIKK MERKET FOR GOD DESIGN: Rett & Slett sin kolleksjon «Orientekspressen».

SKAPENDE ETTRPÅKLOKSKAP

I intervjuet i Dagens Næringsliv innrømmer designerduoen at de burde ha innhentet hjelp til administrasjon, økonomi og markedsføring tidligere. Det er vanskelig å konsentrere seg om det skapende, når man samtidig graves ned i papirarbeide, mener de – uten at dette er et direkte sitat (dessverre glemte jeg å ta med meg avisa hjem fra jobben, og saken ligger ikke ute på nettsiden deres i skrivende stund, så dette blir litt på gefühlen). Jeg oppfatter det uansett som at essensen av artikkelen handler om litt av det samme som jeg skrev i forrige blogg: «Sjenert norsk design». Selv om jeg på ingen måte påstår at jentene fra Rett & Slett er sjenerte, så oppfatter jeg det som at mesteparten av bransjen sliter med en tilbakeholdenhet og evnen til å gutse. At et salgbart og trivelig merke som Rett & Slett legges ned er rett og slett trist. 

IKKE BARE MØRKT

Heldigvis er det fremdeles enkelte norske designere som klarer seg bra for tida, til tross for at svenskene ikke en gang regner oss som en reell konkurrent når det gjelder fashion. Varner-Gruppen hadde i fjor et resultat før skatt på 900 millioner kroner, etter en omsetning på 7 milliarder, opplyser NA24. I tillegg til innkjøp og videresalg av utenlandske merker, designer de også egne kolleksjoner til butikker over hele Skandinavia og deler av Øst-Europa. Bik Bok har også egne butikker i London. Moods of Norway hadde en omsetning på 18 millioner kroner og et resultat på rundt 2 millioner kroner i 2006, i følge nettstedet.

NORDISK ROMANTIKK: Ti-Mo går stille i dørene, men kan vise til imponerende driftsresultater.

LAVMÆLT SUKSESS

Men også mindre medieprofilerte designere gjør det skarpt i Norge og utland. Det norske designermerket Ti-Mo hadde en omsetning på 15 mill. i fjor, og hele 22 mill. så langt i år.

– Jeg trives ikke så godt i spotlighten, så vi har i stedet valgt å jobbe hardt i alle ledd bak kulissene. Det har ført til resultater, forteller designeren Tine Mollatt til «USMINKET» under moteuken i København, på CPH VISION i Øksnehallen. Hennes svale, romantiske sommerklær for neste år ble en hit blant innkjøperne også under årets motemesse i Køben.

SVENSK-DANSK SEIER

Men den samlede motebransje i Norge har vi enda langt igjen, før vi kan puste våre Skandinaviske venner i nakken. På Stockholmsbørsen var det i fjor moteselskaper til en verdi av 220 milliarder kroner. Hennes & Mauritz solgte i fjor klær for fem milliarder i Norge gjennom 79 butikker, like mye som i 114 butikker i USA. I tillegg omsatte Kapp Ahl for 1,2 milliarder kroner her til lands. Filippa K har totaltomsetning på rudt 2,4 milliarder kroner, i følge Fashion Style Guide. I Danmark eksporterer man moteklær som Bruuns Bazaar og By Malene Birger for 20 milliarder kroner – hovedsaklig gjennom kjeder som IC Companys og Bestseller

Vi trenger flere suksessfulle, norske klesdesignere. Det er på tide å ruste opp på PR, administrasjon og økonomisk styring i bransjen vår. Kanskje kan Kulturdepartementet, Norges Eksportråd (NE), Norsk Designråd eller Innovasjon Norge bidra til å heve kunnskapsnivået i disse områdene? Jeg håper også at moteskolen Esmod sørger for solid undervisning i nettopp disse fagområdene, for å sikre sine nyutdannede designere en stødig plattform å bygge sine karrierer videre på. 

MUNTE + SIMONSEN: Dansk design med bra nedslag i Norges moteverden.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: