Nordmenn vil kvitte seg med rovdyrene

<< TREFFSIKKER POLITIKK?:
På en jaktskytterklubb får du tak i disse plakatene, som du kan øve deg på. Villdyrbestanden i Norge er nedadgående, samtidig som Staten utbetaler rekordhøye erstatnings-summer for gårdsdyr som angivelig er drept av villdyr.

 

I en (altfor) liten notis i Aftenposten på tirsdag, kunne man lese at en stor andel nordmenn misliker at det finnes villdyr som ulv og jerv i Norge. 

«En undersøkelse Synovate har gjennomført viser at 55 prosent mener gaupen bør ha en plass i den norske faunaen, 52 prosent vil ha bjørn, 51 prosent jerv og 50 prosent ulv. På den andre siden liker 24 prosent av de spurte meget dårlig eller nokså dårlig at det finnes ulv i Norge. Tilsvarende tall for bjørn, jerv og gaupe er 19, 17 og 14 prosent» skriver avisen.

MISS CONGENIALITY

Det er mulig jeg har sovet i timen, men jeg visste ikke at Norges fauna var en populæritetskonkurranse. Kan jeg velge bort de artene jeg ikke liker? Flott, hva med å fjerne de uønskede 24 prosentene som misliker at ulven også bor i Norge?

GOD IDE: Jeg er ikke religiøs, men dette tradisjonsrike yrket en langt bedre idé, enn å drepe alle rovdyra. Pass heller på dyra deres! Norge er en av de få landene i verden som ikke tror på gjetere. 

BUDEIER OG GJETERE EN SAGA BLOTT

Norge er en av de få landene i verden, som ikke lenger tror på gjetere. I stedet får bøndene kompensasjon for hvert husdyr som blir tatt av rovdyr. Staten erstattet i fjor 39.600 sauer som ble tatt av rovdyr. Prislapp 117 millioner kroner, eller ca. kr. 3000 per sau. Aldri tidligere er det gitt erstatning for så mange dyr. Det er et tankekors, når man samtidig vet (se grafen på slutten av artikkelen!) at rovdyrbestanden vår har en sterkt nedadgående kurve. Mon tro om alle disse sauene virkelig ble tatt av villdyr? 

JEG HAR EN GREVLING I KJELLERN, GREVELING, GREVELANG …

Det får meg til å tenke på den faktisk har bodd grevling i kjellern vår, midt på tjukkeste Grünerløkka i Oslo. Om jeg stikker på Trekkspilltreff i slutten av måneden, kanskje jeg hooker opp med noen som kan skaffe meg et svartebørs-sertifikat på et par-tre sauer, og fake noen sauedrap i kjelleren. Jeg kunne virkelig trengt 9000 kroner ekstra til sommerferien! *

SKADELIG POLITIKK

«Dagens system gir økonomisk kompensasjon ved tap av husdyr til rovdyr, men motiverer ikke økonomisk til å redusere tapstallene», skriver WWF. De mener at de store rovdyra skal forvaltes som en verdifull og viktig del av norsk natur, i tråd med våre internasjonale forpliktelser og Stortingsvedtak. 

Selv om flertallet av det norske folk mener at rovdyra er en viktig og naturlig del av norsk natur, skaper rovdyrforvaltning stor debatt hvert år. Deler av dagens rovdyrpolitikk, bl.a. begrensning av ulvestammen, vil kunne føre til innavl og skade på villdyrbestanden på lang sikt, skriver Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk.

Notisen i Aftenposten slutter med følgende: «Bekymringen øker jo nærmere de spurte befinner seg rovdyra.»

Nettopp. Jeg har et enkelt og selvfølgelig løsning på dette problemet: Flytt.

NEDSTEMMENDE UTVIKLING: Rovdyrbestanden i Norge stuper. Grafen er hentet fra WWF (se lenke over).

 * Grønt = ironi.

NB! Les for øvrig denne saken fra Nettavisen i fjor, om en saueflokk som stanget ned en gaupe som gikk til angrep. Se det, de kan jo til og med forsvare seg selv!

Legg igjen en kommentar

