Er «mote» & «etikk» forenelig?

VELKOMMEN TIL NORGES GRØNNESTE MOTEBLOGG!

«USMINKET» er noe så sjeldent som Norges eneste moteblogg med grønt og dyrevennlig fokus, og det er slett ikke tilfeldig. Etter 24 år i motebransjen har jeg vært med på alle bølgene: Fra tiårene da mottoet var «greed is good» og damene samlet designer-vesker i skinn som om de skulle være glansbilder, mens Pelsinform dyttet tonnevis med gratis pels til ESMOD-elevene, for å oppmuntre til ukritisk bruk av oppdrettspels i sine avgangskolleksjoner («den skal tidlig krøkes, som godt krek skal bli»?).

Men jeg har også opplevd noen runder med miljøvennlige 2.nd. handbølger, der leken gjenbruk og omsøm har seilet inn som en alternativ anti-mote med avslappet retro-look. Eller perioder der hemp, organiske stoffer og tie-die har understreket 70-talls grooven.

STERKE ØKONOMISKE KREFTER

Motens raske omskiftninger er styrt av sterke krefter. En av de største industrier i verden er nettopp tekstilindustrien og i verdens største tekstil-produksjonland, Kina, står den for halvparten av bruttonasjonalproduktet. Det er ingen tilfeldighet at designerne helst vil ha oss i nye trender hvert halvår. Hadde de store mote-husene satset på klassiske trender som holdt seg moderne i tiår av gangen, ville mange designere, butikker og fabrikker måtte legge ned i løpet av kort tid.

MOTE & ETIKK?

En skulle kanskje derfor tro at mote og etikk aldri kan gå hånd i hånd, og at alle som elsker klær og trender for evig og alltid må slepe rundt på sin blysvarte samvittighet. Men heldigvis har vi som forbrukere en stemme. Det er vår stemme som har sørget for at det i dag blåser en grønn vind over hele den vestlige verden. Det er faktisk også vår fortjeneste at nesten alle de store motekjedene, som H&M, Indiska, Cubus, Gina Tricot, Top Shop, Oasis, Bik Bok og mange, mange flere, i dag har kule plagg av økologisk bomull eller fair trade i sine kolleksjoner. 

Stoffbaggen (over t.h.) med trykket «I’m not a plastic bag» har blitt hot i Hollywood, her eksemplifisert av Jessica Biel og Keira Knightly. Selges bl.a.her!

MOTEHUSENE KOMMER ETTER …

Selv de store motehusene har begynt å få øynene opp for at vi som elsker klær og trender er villige til å prioritere grønne og etisk korrekte alternativer, når vi blir stilt ovenfor et reellt valg. Vi håper derfor at flere designere, merker, butikker og fabrikker legger over til en produksjon som tar vare på mer enn helt overflatiske, moteriktige hensyn. For når alt kommer til alt, er også økologi et moteriktig hensyn. Men det stikker dypere, og kommer til å vare lengre enn det vanlige halvåret. Dette er en trend som kommer til å vare for alltid. Like greit å begynne med en gang.

Annonse for den miljøvennlige infobloggen Ecoshopper.net

SKRIVER OM HELE BILDET

Her på «USMINKET» kommer jeg til å fortsette å skrive om alle slags trender. For – i likhet med stoffmiksen i en avis – blir det ikke riktig å bare skrive om de gode eller dårlige nyhetene, bare de grønne eller bare de forurensende. Det er viktig å se hele bildet, og det er viktig å også sette krav til de snille og grønne produktene – slik at vi ikke bare kjøper dem fordi de er snille og grønne. Men fordi de faktisk kan konkurrere med etikkverstingene, gjennom sitt design og snitt, passform og farger, tilgjengelighet, kvalitet, status og pris. 

«DIN EGEN STIL» RULER!

Husk også at en personlig stil til syvende og sist alltid vil være mer moteriktig enn å følge siste skrik. Individualisme og karakter vil alltid ha en større verdi, både for deg selv og for de du møter på din vei, enn å se ut som alle andre. En personlig stil, med en solid basegarderobe av høy kvalitet, er dessuten langt mer miljøvennlig enn å bøye seg etter enhver motebris. I tillegg er det en rekke andre ting du som forbruker kan gjøre. Små grep med stor innvirkning, på både lommebok, samvittighet og personlig stil.

Bag fra «E»-kolleksjonen til Katharine Hamnett.

Denne fine listen er sakset fra Etiskforbruk.no:

Vi handler flere klær enn noensinne. Avfallsmengdene øker og Fretex får inn klær med prislappen fortsatt hengende på. Klærne har aldri vært billigere. Det er noen andre som betaler prisen. Hvis du ikke synes dette er greit, er det en hel del du kan gjøre med det.

Dette kan du gjøre 

Gi opp impulsshopping. 
Vi drar mer og mer klær inn i huset. Mange plagg blir aldri brukt før de havner hos Fretex eller i søpla. Billige klær gjør det fristende å dra kortet, selv om du ikke er helt sikker på om du liker plagget.

Gi klærne nytt liv. 
Du har mest sannsynlig noe å ha på deg. En gammel dressjakke med umoderne snitt blir som ny med litt redesign. Klarer du det ikke selv? Slå opp på ‘systue’ eller ‘skredder’ på Gule sider.  

Kjøp brukte klær. 
Det finnes etter hvert mange bruktbutikker og designere som pynter på gamle klær. «Third hand», «vintage», «redesign» – kall det hva du vil. Det er miljøvennlig. Se i underkatagoriene til venstre. 

Kjøp klær som er merket Svanen, EU-blomsten, økologisk eller Fairtrade. 
Svanen og EU-blomsten sertifiserter hele produksjonsprosessen, og Svanen krever i tillegg at bomullen er økologisk produsert. Du finner mer informasjon om disse merkene på www.ecolabel.no. Økologi- og Fairtrade-merkene viser at råvareproduksjonen (bomullen) er sertifisert, ikke hele produksjonsprosessen. Les mer om Fairtrade-sertifisert bomull på www.fairtradenorge.no.

Kjøp fra norske og utenlandske nettbutikker med økologiske og rettferdige klær. 
Se i menyen til venstre for oversikt over slike nettbutikker.

Kjøp klær fra leverandører med kontroll på produksjonen. 
Dette er ofte mindre produsenter. Se i menyen til venstre hvor du får tak i dette.

Kjøp kvalitet. 
Klær på markedet er av veldig varierende kvalitet. Kjøper du kvalitetsklær er det større sannsynligheten for at du blir fornøyd, og du vil kunne bruke plagget lenger før det må kasseres. Dyre klær er ikke ensbetydende med kvalitet, men klær av en viss kvalitet må man ofte gi litt mer for, og det har vi råd til: Klær har aldri vært billigere.

Unngå pelsprodukter

Pelsdyroppdrett er ikke forenlig med god dyrevelferd. Mink og rev sperres inne i små bur og dyrene vantrives. Pelsproduksjon påvirker også miljøet.  Spør i butikken dersom du er i tvil om pelsen er falsk eller ekte. Dyrevernalliansen har en oppdatert liste over motekjeder og merker som har tatt et standpunkt mot pels.

 Spør i butikken og nettbutikken om miljø og arbeidsforhold. 
«Har arbeiderne som syr klær for dere krav på sykepenger?» eller «Får de som syr klærne en lønn de kan leve av?» eller «Brukes det sprøytemidler i produksjonen av bomullsplaggene som dere selger?». Hvis butikkmedarbeideren kan svare på spørsmålene (noe de ofte ikke kan, og det skal vi ikke klandre dem for) vil de vanligvis være nei, nei og ja. Det viktigste er at butikkmedarbeiderne og -kjedene får vite at dette er du som forbruker opptatt av. Særlig de store merkenavnene er redde for å få merkenavnet sitt ødelagt av skandaler med arbeidere som lever på sultelønn eller som jobber farlig lange arbeidsdager.

Støtt lynapellene til Rene klær
Rene klær er den norske delen av et internasjonalt nettverk som jobber for bedre arbeidsvilkår for fabrikkarbeidere i lavkostland. 

Ikke kjøp varer uten at opprinnelsesland er opplyst. 
Merking av klær er en forutsetning for å kunne ansvarliggjøre produsenten

Les også følgende saker:

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: