Dagens bilde er: DYREVENNLIG T-SKJORTE!

Inspirert av gårsdagens lite hyggelige grevlinghistorie, er «dagens (mote-) bilde» dedikert til alle dyrekjære tilhengere av 50-tallet. I det siste har det dukket opp mange fine underkolleksjoner, merker og butikker med produkter som tar vare på miljøet og dyrene våre. Denne kule T-skjorta (avbildet) selges på nettsiden Shophumanitaire.com til 24 USD (eller ca. kr. 125!). Ikke bare snill mot dyrene altså, men også snill mot lommeboken.

Nettbutikken har også mye bra for menn, bl.a. masse rocka sko. Og en fet T-skjorte med påskriften «Musicians Against Sweatshops», med bilde av en gitarhals.

Rock on & B good! x

8 kommentar

  1. oi, så kul! vegan?

    som i: er du, altså …

  2. Hei igjen, Vårløk!

    Nei, jeg er ikke veganer.

    Jeg var vegetarianer i mange år, begynte så å jukse litt med leverpostei, og så skle det helt ut når jeg begynte å trene masse. Da skrek kroppen etter proteiner. Nå er jeg tilbake igjen som semi-veggis. Nesten ren veggis, kan man egentlig si. Det hender jeg spiser kjøtt hvis jeg får det servert, men ellers spiser jeg det nesten aldri. Både på grunn av den forferdelige behandlingen dyrene får i oppdrettsanlegg – men også fordi kjøttproduksjon (spesielt kyr / biff) sørger for like mye C02 utslipp som biler! Jeg prøver å leve så grønt jeg kan …

    Hva med deg? :)

  3. semi-vegan ;P

    spiser ikke kjøtt, og lager aldri noe mat med melkeprodukter eller egg, og prøver å unngå det når jeg spiser ute, men det er ikke alltid like lett (dette er tross alt fremdeles norge), og jeg orker ikke styre så innmari mye.

    men er veggis av alle grunner; aldri vært så veldig glad i kjøtt (bortsett fra leverpostei og salami og kjøttdeig og pølse. alt som ikke ser ut som kjøtt, med andre ord), adri likt tanken på unødige drap, konvensjonelt landbruk gjør meg fysisk dårlig og miljøaspektet skal heller ikke glemmes. ser forsåvidt heller ingen helsemessige grunner til å drikke melk, for eksempel …

    men å hele tida unngå det når man spiser ute eller får mat servert syns jeg er litt vanskelig. sikkert traumatisert fra barndommen av, var alltid så «vanskelig», så å be om ekstra-behandling har aldri vært min greie :P

  4. Skjønner hva du mener. «Alle» i Norge spiser kjøtt, det er liksom opplest og vedtatt. På mange restauranter har de ikke en gang alternativer med fisk eller vegetarianske retter, kun kjøttretter. Det er veldig dårlig, med tanke på hvor mange som ikke spiser kjøtt av ulike grunner. Da jeg var vegetarianer serverte familen min meg kjøttretter hver gang jeg var på besøk, til tross for at de visste at jeg var veggis. Så jeg fikk spise kokte poteter og salat i noen år ;))

    Det konvensjonelle landbruket kommer etter hvert til å bli tvunget til å tenke nytt. Når statsstøtten forsvinner (for det tror jeg snart at det gjør!), vil bøndene måtte ta på seg tenkehatten for å komme opp med løsninger for å bli mer konkurransedyktige. Bl.a. med økologisk og free-range landbruk. Forbrukeren vil ikke lenger ha dårlig mat som smaker lite, og som er produsert på uvettig vis. Men det alltid noen år før produsentene skjønner i hvilken retning det går og legger om …

  5. å bevisst servere kjøtt til en veggis er ikke så snilt gjort da! men jeg klarte meg med det i et år (og på sett og vi alle årene før – merkelig hvor opptatt familie ble av proteininntaket mitt da jeg slutta å spise pølser og kjøttdeig) ca, før mamma innså at det ikke bare var en «fase», men et valg jeg hadde tatt, og så begynte å lage nøttekarbonader til meg når jeg kom hjem. sist kjøpte hun tilogmed mandelsmør til 76 kr! det er snilt :) det er nesten en aksept av at dattera ikke lenger vil ha melk eller egg også, noe som er ganske fantastisk med tanke på at mamma er 57 og ganske rotnorsk i matveien (og ellers) ;)

    det er også et poeng å få folk til å forstå at deres kjøttforbruk IKKE er økologisk bærekraftig og fører til sult andre steder i verden, og økte matvarepriser som nå. i tillegg viser det jo hvor viktig det er å kunne være så selvforsynt som mulig, så hele matvarelageret til en nasjon ikke kollapser om matprisen på andre ting øker (som risen og maisen nå, f.eks).

    interessant debatt :)

  6. Jeg tror ikke det var bevisst eller slemt, men mer at de glemte det fra gang til gang :))

    WOW – for en mor du har! Det er jo superomtenksomt!

    Ja, jeg tror folk begynner å forstå at kjøttproduksjon fører til store klimagassutslipp. Jeg merker i alle fall at flere og flere rundt meg er klar over dette, og har begynt å begrense sitt inntak.

    Når vi først snakker om «bærekraftig». Jeg har lest mange artikler om nødhjelp til U-land, gone bad. Vi (den vestlige verden) forsøker å hjelpe krisesituasjoner i utviklingsland ved å sende dem gratis overskudd fra vår matvareproduksjon, noe som fører til at lokale bønder og produsenter ikke får solgt sine varer til riktig pris i hjemlandet! Snakk om å slå føttene under på ideen om selvforsynte U-land. Sukk.

  7. ja, det er helt håpløst. håpløst! men det gjelder ikke bare i krisesituasjoner – dumping av matvareoverskudd er også et problem. i gambia for eksempel, der spiser de kylling importert fra nederland, mens det tripper høns rundt omkring … og hvorfor importerer de kyllingen? jo, fordi de da får (s)lette i gjelden de har. sånn fin snasen avtale som i det lange løp strengt tatt bare gagner nederland (og alle andre vestlige land med sånn snasne avtaler).

    (med forbehold om småfeil, det er lenge siden jeg hørte dette, hele tre år siden faktisk. men hovedlinja stemmer nok ganske så bra).

    at vesten skal produsere MER enn de selv trenger, for så å dumpe det i u-land, slik at de ikke klarer å stable på beina/holde ved like EGEN produksjon, det er USOLIDARITET i praksis.

  8. Jupp. Håpløs policy.

Legg igjen en kommentar

