* * * * * * * * * ORGANIC is the NEW BLACK * * * * * * * * *

BRA ROLLEMODELL: Stella McCartney har fått både Kate og Victoria på kundelisten. I juni 2008 lanserer hun sin nye «eco-friendly» kolleksjon. Et velkomment bidrag til den «grønne bølgen».

Det er fint å registrere at den «grønne bølgen» ikke ble en forbigående trend, slik mange trodde. I dag har de fleste av oss innsett at vi er nødt til å skru ned forbruk og forurensing, om vi ønsker å bevare livsgrunnlaget på jorden. En gang i blant dukker det opp nyvinninger innen klesindustrien og motebildet, som ikke lar seg påvirke av forbigående trender, og er forbausende seiglivede. Som korsett, jeans, trench, MC-jakka med mere.

NYTT FOKUS

Men nå som alt er oppfunnet før, skjer de store revolusjonene i de minste detaljene og ytterste leddene. Det nye store er å gå tilbake til røttene, bokstavelig talt. Fra omstillingen til miljøvennlige dyrkemetoder og nyvinninger innen tekstilteknologien, til etisk og lokal handel. I dag er ikke lenger «grønne produkter» for formingslærere i fortformsko. Brorparten av oss forventer å finne slike produkter.

DEN LILLE SORTE: Cocktailkjole i organisk bomullspoplin fra Passenger Pigeon

MILJØVERN MED BABE-CUT

«Alle» er etter hvert kommet på banen med miljøvennlige produkter, og tendensen brer om seg. Det fører også til et stadig større utvalg av stiler, tilpasset ulike markedsgrupper. Før var det nesten bare miljø- og dyrevernsorganisasjoner som trykket motivene sine på store, formløse unisex T-skjorter. I dag finnes selv T-skjortene hos miljøvernorganisasjonene med babe-cut. 


BRA UTVALG: Fra fjorårets kolleksjon fra FIN, som kun bruker økologisk fair trade bomull i sine klær. Øko-hood fra Loomstate.

I dag er Nike på banen med foxy økologiske treningsklær, mens Levi’s leverer kule baggy jeans, Bik Bok har sommerklær, Gina Tricot og H&M ungdomsmoter, og på Thegreenloop.com selger de alt fra hoods fra Loomstate til selskapskjoler av økologisk bambus. Allerede på 90-tallet begynte den norske designeren Leila Hafzi å jobbe med naturlige fiber, miljøvennlige farger og fair trade i sine kolleksjoner, og gjør det fortsatt. I dag vil alle på banen. «To go green» er blitt et pluss i markedsførings- og konkurranseøyemed, og brukes aktivt i kampen om forbrukernes gunst – deg og meg. Og undersøkelser viser at vi er villige til å betale for det. 

Så jeg sier som Nike: Just do it! Det handler ikke lengre om at beige, grått, brunt eller svart er «den nye svarte». Organic is the new black.

JUST DO IT: Semiøkologisk treningstopp (litt stretch!) fra Nike, hos LaRedoute til kr. 349.
Advertisements

Én kommentar

  1. […] «Organic is the new black» Denne fine listen er sakset fra Etiskforbruk.no: […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: