Hildes moteblogg: Det du trenger når du trenger det

«Hildes moteblogg» er en serie blogger som først ble publisert på Henne.no i 2006. Du finner (etter hvert) alle under «Kategorier», på drop-down menyen til venstre. Legges ut semidaglig.

«Reklamebransjen må jo le hele veien til banken, for makan til lettlurte forbrukere skal man ikke lete lenge etter. I gamle dager hadde man lite av alt, men klarte seg på mystisk vis gjennom tilværelsen alikevel. Et under, ikke sant?»

Av Hilde Marstrander (30.10.2006)

Det er lett å la seg forlede til å tro at man trenger klær og tilbehør som er skreddersydd for enhver anledning. Det er blitt en selvfølge at vi går ut og kjøper oss flunkende nytt utstyr som er spesiallaget for de villeste eller mest dagligdagse aktiviteter – alt fra smale sportsgrener til helt vanlig gange. Vi trenger også sko og vesker for hver anledning på denne jord! Vi handler alt fra superviktige treningssokker med ulike felter for luft og støtte, til anatomiske vesker med egne rom for mobiltelefon, laptop, penner og almanakk. Og skapene våre er fulle av:

  • SKO (høye og lave skaft, høye og lave hæler – og i alle tenkelige farger og mønstre for å matche eller anti-matche alle de ulike plaggene i garderoben)
  • VESKER (operavesker, konvoluttvesker, kontorvesker, partyvesker, clutch, skulderbagger, miljøvennlige handlenett, weekendbagger, weekendkofferter, toukers-kofferter – i alle farger)
  • SMYKKER (streite til jobbintervjuet, pertentlige til middag hos svigers, lange for å skape lange linjer, barnslige for å se søte ut, romantiske til kjæresten, rocka for å skaffe seg en ny kjæreste?)
  • SKJERF (lange, smale, tykke, varme, klassiske, trendy… puh!)
… og så videre i det uendelige. 

Et komplisert liv

Selvfølgelig trenger vi også en push-up BH med silikoninnlegg og «usynlige» stropper spesiallaget for halterneckkjoler til alle de gangene vi trenger å illudere en ekstra stor og tett byste i en halterneckkjole – som er …øh… egentlig ganske sjelden, når jeg tenker meg om.

Bilde av Scrapiteria

Og når vi skal på ferie til et sted vi forventes «å gå mye», føler vi akutt behov for å handle splitter nye hi-tech vandresko i et ultralett, vannavstøtende materiale med antibakteriell innersåle eller ergometiske sandaler signert en eller annen obskur oppdagelsesreisende-fjellklatrer-isbrevandrer-kjendis, som vi aldri hadde hørt om før vi kom i butikken. Treningsklærne våre er ikke lenger laget av pustende bomull, men av ultrapustende og pesende mikrofiber, med paneler og felter som fordeler transpirasjon, og knapt veier et gram. 

Le-hele-veien-til-banken-sko?

Reklamebransjen må jo le hele veien til banken, for makan til lettlurte forbrukere som du og jeg og vi to (eller er det bare meg?), skal man ikke lete lenge etter. I gamle dager hadde de antakeligvis bare et par-tre par sko, og noen få klær i skapet, men de klarte seg på mystisk vis gjennom både reiser, sport, fritid, familieliv og jobb alikevel. 
Et under, ikke sant?

Yogasko fra Nike

En av de mange, kuriøse ting jeg følte at jeg bare «måtte ha» var yogasko fra Nike. Som mangeårig av-og-på-ashtanga-trener måtte jeg selvfølgelig ha disse fete, hvite, japanskinspirerte sokkeskoene. Inntill jeg kom på at man faktisk trener yoga barbeint, fordi man må være i stand til å gripe rundt tærne sine i nesten alle øvelsene. Og det går jo faktisk jævlig dårlig om tærne er dekket av en tykk gummi-sokk. 

Sukk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: