Marimekko for H&M – et makkverk?

 

Illustrasjoner av H&M-kolleksjonen. Tegninger har det med å forskjønne virkeligheten …

11. april la Hennes & Mauritz ut sin nye designer vårkolleksjon, «Tribute to Marimekko». Det finske designmerket Marimekko, er særlig kjent for sine bomullskjoler med store, fargerike blomstermønster. I år er det tilsynelatende hot igjen, og alle fra H&M og Manolo Blahnik til PC-museprodusenten Kukuyo og Arabia Littala kjemper om en bit av den storblomstrete kaka. Men samarbeidet mellom H&M og Marimekko er litt av et makkverk …

Etter min mening er dette noe av det styggeste de har kommet opp med siden Karl Lagerfeld begikk en hel designerkolleksjon full av svarte, svarte og svarte klær, laget av billige blonder med syntetisk forstoff. Skikkelig fantasifullt og fresht. Nå er H&M stolte over å kunne presentere en hel linje av gravidetunikaer og barnehagetantebukser med psykedelisk mønster i et flimsy stoff med postordrepreg.

FOR BARNEHAGETANTER & AMERIKANSKE TURISTER 

Sikkert praktisk og behagelig etter en hel pose med rosinboller – eller på knærne i kolonihagen mens man planter vårløk, men ikke akkurat noe fashion statement. Reklametegningene (over) er selvfølgelig superfine, men etter min mening er ikke klærne like bra live (under).

«A tribute to Marimekko by H&M» – Er dette virkelig en hyllest?

Selv om jeg med egne øyne har sett folk kaste seg over gravideklærne fra H&M som om de skulle vært laget av gull, burde kanskje noen minne disse menneskene på at klær ikke nødvendigvis er kule, bare fordi de har et «designermerke» i nakken. Vis skjønn når du shopper, uansett designer, er tommelfingerregelen! ;)

Forsiden som skapte Marimekko-hype på 60-tallet.

KLASSISK TEKSTILDESIGN

Marimekko er nemlig egentlig en klassiker, med meget godt renommé. Selv har jeg siklet etter en ekte Marimekko-kjole i årevis, og latskap er egentlig eneste grunnen til at jeg fremdeles ikke har anskaffet meg en slik. Det jeg personlig digger med merket er den stive, crispy, deilige bomullen i Marimekkos egne produkter. Med sylskarpe, grafiske print. Begge deler er borte i H&M tolkning av Marimekko-looken. 

JACKIE O ELSKET MARIMEKKO

Det finske tekstil- og klesmerket ble grunnlagt i 1951, men ble for alvor popularisert etter at stilikonet Jacqueline Kennedy, eller «Jackie O» som hun ble kalt, bar en kjole fra Marimekko på forsiden av Sports Illustrated i desember 1960, ved starten av Kennedys presidentkampanje. Sjekk slide-show av andre Marimekko-produkter under.

Hva synes du om H&M sin Marimekko-kolleksjon?
( surveys)

6 kommentar

  1. Eg syns faktisk ein del av kleda var veldig fine. Til dømes likte eg det fyrste skjørtet du har posta bilete av. At ikkje alt var like fint gjer jo ikkje dei tinga som faktisk var fine mindre bra. Om ein kjøper klede kjøper ein jo trass alt enkelte plagg og ikkje heile kolleksjonar.

    At Lagerfeld’s H&M klede var kjip er eg derimot heilt einig i…

  2. Hei Guri. Takk for innlegget ditt.
    Ja, det er et skjørt med et visst potensiale, men jeg mener det har altfor mye vidde over hoftene. Se på proporsjonene kroppen får: Det er jo ingen balanse mellom overkropp og underkropp. Underkroppen blir ca. dobbelt så bred som overkroppen! Du får altså en EKSTREM pæreform, enten du vil eller ei.

    Skjørtet har et søtt mønster, med polkadotter, sikker på at det ikke er derfor du synes det er fint?

    Med en nettere A-linje ville dette vært et mye penere og mer kledelig skjørt, mener jeg. Men smaken er jo som kjent som baken … BRED!!! ;)

    Men det er jo artig å se at vi er enige om Karl Lagerfeld. Jeg vet om mange som kjøpte lassevis av klær fra den kolleksjonen. Og jeg skjønte absolutt INGEN TING. Det eneste jeg kjøpte fra den linjen var en nøkkellenke til å ha rundt halsen og et par solbriller som jeg aldri har brukt ;))

  3. Ang. vidden over hoftene syns eg det ser ut som om skjørtet «heng» litt på armane på dokka og kanskje framstår som breiare enn det er. Men eg har ikkje sett akkurat det irl. så eg veit jo ikkje ;)
    Men ja, eg likte faktisk skjørtet (mønsteret er og fint).

    Det er veldig sant det. Eg har sett folk gå rundt med dei kleda i kolleksjonen som eg i alle fall ikkje ville ha kjøpt og, så…

    Lagerfeld-kolleksjonen var vel det fyrste H&M/kjend desigenersamarbeidet. Kanskje det var mest difor folk gjekk bananas? Eg kjøpte ingenting frå den kolleksjonen (men eg har kjøpt ein H&M Marimekkokjole).

  4. Mmm, enig med du i at det var makkverk. Jeg så klærne på H&M og visste ikke helt om jeg skulle hånle eller bli kvalm, så jeg kom med en kvalm latter istedet. (Det er vel det som er å hånle, menmen)

    Pinlig.

  5. Guri: Uansett er det jo ikke slik at man trenger å høre på andre enn seg selv når det gjelder kleskjøp (heldigvis)! Enig med deg ang. Lagerfeld. Det var sikkert mye på grunn at det var første gang at folk tok helt av. Men likevel – de var faktisk mulig å skaffe seg et plagg eller to om man virkelig var interessert (noe vi ikke var, hehe). Men da H&Ms Cavalli-kolleksjon kom ut i fjor høst var det virkelig galskap. Jeg kom til Oslo City klokka 10, da var det ingenting igjen – altså helt bokstavelig. Ingen ting!!! Hvor sykt er ikke det!

    Organa: En kvalm latter høres helt på sin plass ut ;))

  6. Jepp. Kolleksjonen var skikkelig schtøgg. Jeg lette og lette men fant ikke no kult. Alt så ut som no billig dritt. Kjipt stoff og stygge fasonger. Men kanskje kult på fjortisa som ikke er så kravstore som våsj ☺

Legg igjen en kommentar

