Hildes moteblogg: Universalstørrelsenes begrensninger

«Hildes moteblogg» er en serie blogger som først ble publisert på Henne.no i 2006. Du finner (etter hvert) alle under «Kategorier», på drop-down menyen til venstre. Legges ut semidaglig!

Esjeldent fleksibel bikini på Nicole Richie, før og under graviditet.

«One Size-plagg er designet for å få deg til å tro at tilværelsen er enkel og lettvint, når den egentlig er mangslungen og komplisert»

Av Hilde Marstrander (04.07.2006)

For alle oss «magasinomaner» er sommeren en årstid da det er tett mellom gratisgavene. I fjor fikk jeg både en rød bikini med hvite prikker og en hvit med røde prikker, en knøttliten singlet og opptil flere saronger, plastret sammen med motebladene.

«One Size Fits All» sto det på pakkene, og det stemte godt i forhold til samtlige saronger – som lettest kan beskrives som et stort, firkantet stykke stoff. Verre var det imidlertid med toppen som bare såvidt dekket kroppen, og polkadottene, som knapt dekket dotten.
Singleten, som kom i et mystisk syntetisk materiale, omsluttet hver eneste lille kurve, som om den aspirerte til å bli en latekshanske på Gastrokirurgisk avdeling på Haukeland. 

Stryk i Geometri

Og når det gjelder bikinitoppene: Kan noen forklare meg en gang for alle hvorfor to trekanter blir sett på som det ultimale designet til å dekke et par runde jentepupper? Altså 2D-TREKANTER til å dekke RUNDE 3D-objekter? 
Er det slik at samtlige badetøydesignere strøk i geometri, før de hoppet ut av videregående og tok fatt på designutdannelsen? Eller er det betydelig morsommere å klippe ut tusenvis av små trekanter fra stoffrullene på bikinifabrikken, enn tusenvis av runde? Jeg bare spør.

Etter mange sommere med uvitenskapelige undersøkelser av gratisgaver i One Size Fits All-størrelser, har jeg kommet frem til at bikiniene på magasincoverne først og fremst er designet for å se pene ut – og ta minst mulig plass – under plasten. For at det skal kunne skje, må de naturligvis være paddeflate – i motsetning til de fleste kvinner som kjøper bladene.

«Today’s Modern Homes – One Size Fits All»

Nær-presang-opplevelse

One Size-plagg fikk sitt store gjennombrudd på 80-tallet, mest fordi figurløse unisexklær var en stor greie på den tida. Også den gangen var de magiske universalklærne laget i ufyselige stretchmaterialer, som var så kjemiske at du risikerte at Frederic Hauge hoppet på deg bakfra med en diger hakapik, om du turte å lufte faenskapet rundt kvartalet. Det fantes nylonstrømper som stoppet midt på låret og hatter som strammet slik at det gjorde vondt langt inne i hjernen. En T-skjorte som satt som spytta på Samatha Fox, ble festivaltelt for andre. På 90-tallet ble tubeskjørt og tubekjoler den store One Size-hypen. Men selv med 90-tallets strålende teknologi var passformen fremdeles begredelig. Og den er det fremdeles. One Size-plagg er faktisk designet for å få deg til å tro at tilværelsen er enkel og lettvint, når den egentlig er mangslungen og komplisert.
Nå tenker sikkert mange at dette er en typisk jentegreie. At det bare er vi jenter som sliter med å finne universalstørrelser som er lange og store nok. 
Men det er det slett ikke. 

Aldri stort nok

Menn sliter med mye av det samme. Et slips som er passe langt til Vince Vaughan for eksempel, må jo nærmest subbe i bakken for Tom Cruise. Gutta har antakelig også det samme problemet med stramme luer som gjør vondt i hjernen, eller uformelige standarduniformer i offentlige etater. Band-T-skjorter i «Large» kan da umulig heller passe alle. Men det verste for karer må likevel være kondomene. 
Her har RFSU & co alltid kjørt steinhardt på One Size-konseptet, uansett hvilket market de har henvendt seg til. Gul, hvit, blå eller grønn – det spiller ingen rolle om de er foret opp med proteinshakes eller sammalt reinsdyrhorn – alle menn i alle aldre får servert One Size-kondomer som det naturlige valget. 
Dette til tross for at nesten alle menn sier de ikke finner kondomer som er store nok …

Størrelsen (på kondomet) teller! ;)
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: