Kjentfolk i mote & media om den nye operaen

Den Norske Opera & Ballett © Copyright Snøhetta

ABCnyheter.no har leget en enqûete, der de spør en rekke kjentfolk om deres forhold til opera som kunstform, og deres inntrykk av det nye operabygget. Åpningsseremonien er som kjent i morgen, med 1300 gjester, inkludert representanter fra Skandinaviske kongehus, regjering og en lang hale med kulturpersonligheter fra inn- og utland. Her er et lite utdrag fra mote & mediafolk sine syn på saken, sakset fra artikkelen.

STEM HER! 

Hva synes du om opera? 

(polls)

1. Hvordan vil du beskrive ditt forhold til opera?

2. Hva er ditt inntrykk av operaen i Bjørvika? 

3. Har du planer om å besøke den nye operaen?

4. Har du en favorittopera?

 

Stig Kjos, «Ungkaren»

1. Nei, hva skal jeg si… føler vel ikke den største lidenskap for opera. Men skulle gjerne ha tenkt meg å få oppleve de tre store tenorene hvis de hadde tatt turen innom, men den største har jo gått bort.

2. Økonomisk så kan det vel helt sikkert ikke forsvares, men som et kulturelt landemerke så synes jeg Oslo og Norge absolutt trenger det. Det som jeg kan stille spørsmålstegn ved er det norske folks interesse for opera. Det er jo synd at det kun er et fåtall av befolkningen som mest sannsynlig kommer til å besøke bygget, fra innsiden. Er også litt skeptisk til hvordan det estetisk ser ut, men hva vet jeg om arkitektur?

3. Jeg har ingen umiddelbare planer om å besøke operaen. Generelt så er jeg flinkere til å oppsøke natur og kultur utlandet. Er vel litt dårlig på å utnytte meg av tilbudene som befinner seg i nærheten.

4. Jeg er glad i Mozart, så Tryllefløyten står øverst på lista. Tett etterfulgt av Aida.

4. Det er utvilsomt Operaen i Sydney. Har bodd i Sydney noen år og var regelmessig nede ved havnen for å se på bygget, spesialet når jeg hadde venner og familie på besøk. Har aldri vært innenfor veggene der heller.

 

Synnøve Skarbø, programleder for «Spotlight»

 

1. Litt elsk/hat, egentlig. Opera er nydelig når jeg har tid til å sitte konsentrert og høre på, enten det er på TV eller på CD. Da elsker jeg det. Hvis jeg derimot har det i bakgrunnen mens jeg gjør noe annet, for eksempel kjører bil, blir jeg kjempestressa og nesten litt irritert.

2. Jeg syns det ser helt fantastisk ut. Ser ut som drømmehuset mitt! Gleder meg til å se det fra innsiden.

3. Det er planen, ja! Tror faktisk jeg skal dit allerede på åpningen. Jeg blir nok uansett ikke en av dem som frekventerer operaen mest, det skal sies.

4. Jeg er glad i Mozart, så Tryllefløyten står øverst på lista. Tett etterfulgt av Aida.

Signy Fardal, redaktør i ELLE

1. Jeg er ingen operafantast – men jeg syns det kan være vakkert å både se og høre på. Kommer helt an på hvilken stemning jeg er i – og om jeg kjenner historien den forteller.

2. Jeg har ikke vært i Bjørvika, men ut fra bildene ser det ut som et flott bygg.

3. Ja, jeg skal absolutt besøke den nye operaen. Men jeg vet ikke når.

4. Favoritt-opera? Har ingen favoritt..

Svein Bjørge, tidligere Alarm-general.

Nå daglig leder for Steinkjerfestivalen og kulturgründer.

1. Jeg har et sterkt forhold til opera. Min datter er faktisk oppkalt etter selveste Maria Callas. Opera som uttrykk er ofte sterkere enn mye av det som kommer av pop og rock. Opera må synges med en meget høy grad av innlevelse og nerve. Hvis ikke blir den umiddelbart død og kjedelig. Det er ytterst få rockartister som kan matche operasangere på dette.

2. Stort sett positivt. Litt barnesykdommer i starten er nesten bare å regne med på et så stort og omfattende prosjekt som operaen er. Men det blir veldig spennende å se om operaen kun blir et samlingssted for en liten klikk – lite inkluderende elite. I så fall har Bjørn Simensen feilet, og man kan angripe operaen kraftig. Det er tross alt enorme summer som går til operaen, og de har et enormt ansvar for å gjøre den «folkelig». Derfor er det også forståelig at det vil bli satt spørsmålstegn ved om «det er verdt det». På papiret kunne man fått enormt mye ut av tilsvarende midler til andre tiltak for norsk musikk. Hvis man ser på hva som blir tilført pop og rock i Norge, kontra hva som nå blir tilført operaen, så er «disforholdet» vanskelig å forsvare ut i fra hva som er tilskudd til det «folkelige».

3. Absolutt!

4. Turandot av Puccini. 2 timer total virkelighetsflukt. Så emosjonelt rørende at det tar pusten fra deg!

Christer Falck, sjef for plateselskapet C+C Records

1. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å bruke så mye penger på et bygg som promoterer en musikkform som har hatt en tendens til å lokke til seg folk som jeg ofte forbinder med med døve ører og fete lommebøker, mer enn god musikksmak. Men så fikk jeg se storsalen, og da var all skepsis borte. Det er det flotteste bygget jeg noensinne har satt mine ben i.

2. Stormannsgalskap, but good!!!

3. Ja, så fort det er noe som er i min gate, kommer jeg til å dra. Tror det vil være vrient å få tak i billetter det første året, så vil det forhåpentligvis løse seg etter hvert. Jeg tar sikte på minst en gang i kvartalet…får bare håpe at de ikke kjører så «safe» som på gamle operaen. Tror jeg vil være mer ivrig på pop/rock-programmet. Bare det at Seigmen og PJ Harvey fikk slippe til før Sissel Kyrkjebø og Chris DeBurgh er jo lovende.

4. Henry Purcells «Dido and Aeneas» står høyt i kurs.


Legg igjen en kommentar

